tirsdag den 10. november 2015

Guide til Lissabon

Jeg ved ikke hvorfor det tog mig så mange år at få øjne op for Portugal – men de er i hvert fald åbne nu og jeg planlægger med min mand, at tage en roadtrip rundt i Portugal en ferie, da landet har så mange fantastiske steder at byde på. Vores første møde med Portugal var Lissabon og jeg har uden tvivl tabt mit hjerte til byen og vil meget gerne gense den snarest.
Jeg første en lille rejse dagbog da vi var afsted, så jeg senere ville kunne lave den om  til et blogindlæg. Så denne guide vil komme i en slags dagbogsform – den vil indeholde hvilke museer vi så, hvilke gader vi betrådte og hvor vi spiste og nød en drink. Håber du vil læse med.

Da vi ankom til Portugal tog vi lufthavsbussen som kørte os nærmest lige til vores hotel. Vi på det skønneste hotel. Det var ikke stort, tror der var 8 værelser. Ejeren havde en lille butik inde ved siden af hvor de lavede og solgte handkraft. De var så venlig og hjælpsomme. Vores værelse var lyst og lækker og fra den lille franske altan kunne vi se vandet for enden af gaden.

Vi startede den første dag ved at gå til Paraca Do Comercio hvor vi spiste en lækker frokost på Cafe Aura – bruschetta og caesarsalad med deres skønne grønne vin, som er Portugals varetegn – Verde. Herfra kan man sidde og nyde solen og se ud på havet. Vi var afsted i maj (Påsken) og der var varmt. Alle dage mellem 22-28 grader. Så det følte som sommer. Pladsen er en smuk plads, med smuk arkitektur rundt, det er også her du finder Arco Triunfal – hvis du går gennem denne ud på Rua Augusta finder du en masse små butikker som måske er mest tiltænkt dem som skal shoppe og turisterne.

Vi stoppede og spiste en af de lækker kager som Portugal er så kendt for på Confeitaria nacional – bagefter skyllede vi den ned med Kirsebærlikør på A Ginjinha og tog en pause på Praca Dos Restauradores hvor der ligger en del cafeer og har en smuk obelisk i midten af pladsen som er rejst for Portugals genopbygning i 1640 efter spanierne havde besat landet i 60 år.
 Vi gik forbi den smukke Dominikanerkirke Igreja De S’ao Domingos. Som er helt fantastisk smuk. Kirken blev bygget i 1200 tallet og er en af byens ældste kirker. Det var også herfra inkvisitionens dødsdomme blev forkyndt. Kirken har også frem til 1910 dannet ramme om de kongelige bryllupper. Kirken blev ødelagt af de store jordskælv i 1500 og 1700 tallet og blev næsten ædt op af flammerne fra brænden i 1959. Alt dette har sat sit præg på kirken og den er fantastisk smuk.

Derefter gik vi op ad alle de små gader der fører til Castelo De sáo Jorge ( man kan også tage en sporvogn) men vi ville gerne gå i de små gader på vej derop. Når man først når op til borgen er der en fantastisk udsigt. Man kan se ud over Lissabon og de smukke røde tage og over havet som skinnede i solen. Det er Lissabons ældste bygningsværk og der har siden jernalderen ligget en fæstning på denne placering. Gaderne som ligger omkring borgen er hyggelige og der er som en helt lille fantasiverden med snævre gader, skarpe hjørner, brosten, smukke farvede huse med skodder for vinduet og hyggelige, autentiske og lokale spisesteder, hvor man også kan sidde og nyde et glas hvis portvin som smager fantastisk mens man nyder udsigten. Om aften spiste vi på Cafe Martinho Do

Dag 2 startede vi på  Starbucks i Berlem - hvad man ikke gør når man har brug for internet. Bagefter tog vi sporvognen til Berlem. Her startede vi med at se det smukkeste jeg nogensinde har set, klostret Mosteiro Dos Jerónimos. Hele klostret er badet i det smukkeste og varme skær men i skyggerne kan man se alle de smukke arkitektoniske detaljer som der er langs søjlerne og væggene. Klosteret tilhører kirken som ligger ved siden af som blev bygget af Manuel den første, den er smuk og et symbol på Portugals storhed i 1500 tallet. Selve klosteret omkranser en atriumgård og udgør en smuk harmonisk helhed og er en god blanding af stilarter fra både arabisk, indisk og europæisk inspiration. Køen kan være lang når man kommer derud, men den bevæger sig hurtig, så giv ikke op.

Derefter gik vi langs molen og nød den smukke udsigt til vi nåede til Mensagem hvor vi spiste den lækreste frokost. Startede med en en lille aperitif med oliven, tunmousse, hvidløgs smør og hjemmebagt brød. Mange spisesteder starter med at sætte denne slags på bordet og tager ca. 1 euro for det, hvis du ikke ønsker det, skal du sige fra, ellers betaler du, men det så lækker ud og vi var sultne så vi sagde ja. Derefter vi jeg en Cesaer salat med tigerrejer og til dessert den lækreste panacotta med sobre og frist frugt.

Derefter gik vi videre til monumentet Padrá Dos Descobrimentos, som står til ære for de portugisiske opdagelsesrejsende som draget ud på det åbne hav i 1500 tallet og bragte skatte og rigdomme tilbage til landet. Vi gik videre til vi nåede Torre De Belem, et meget majestætisk tårn med mange små vagttårne. Det var et forsvars tårn som i mange år holdet griske pirater på afstand. Det var det sidste de eventyrlystne opdagelsesrejsende så når de sagde farvel til fastlandet og det første de kunne se i horisonten når de vendte hjem igen som helte. Det er opført i 1500tallet på en klippe ude i vandet, hvor en lille gangbro fører ud, man kan komme op i toppen af tårnet og nyde den smukke udsigt. Som afslutning tog vi ind på Antiga Confeitaria De Belem som sælger Portugals varemærke, de skønne Pastéis de Belem, og dette sted laver de absolut bedste. De har lavet kager siden 1830erne. Udefra ligner konditoriet ikke noget særligt, men når man kommer indenfor er der en slags labyrint af små gange og rum så man kan altid finde en plads og nyde sin kage. Opskriften på kagerne er hemmelig, den stammer fra nogle lokale munke der i 1700 tallet kom på den lille, fine delikate kage med cremen og den sprøde skorpe.

På vej tilbage til byen tog vi forbi og se den smukke Basilica da Estrela som har en hvid kuppel der kan ses fra alle hjørner af Lissabon. Det er en nyklassicistisk kirke og blev bygget i 1700tallet og er smuk, både udenpå om indenfor.

Om aften spiste vi på Food & Flowers en vild hyggelig cafe med blomster over det hele, autentisk og smagfuld indretning med robuste træborde og forskellige stole. Jeg fik det lækreste lam med salat, feta og kartofler –til dessert havde de en glutenfri chokoladekage der smeltede på tungen.

Dag 3 startede vi med morgenmad på Cafe A Brasileira. De har et stort og lækkert udvalg, som du kan nyde indenfor eller ude ved de får borde så du kan kigge ud over pladsen og de hyggelige sporvogne der kører forbi og gør gadebilledet i Lissabon til noget helt særligt.

Efter morgenmaden gik turen til det gamle karmeliterkloster Convento Do Carmo der desværre blev meget ødelagt ved jordskælvet i 1755. Så i dag står skellettet og ydervæggene tilbage. Det er smuk i alt sin ødelæggelse. Det er også tilsluttet et museum som er spændende og tiden værd.

Bagefter spiste vi frokost på Batton A Padaria hvor vi fik den lækreste croque madam og frist juice

Derefter gik vi rundt i de smukke og romantiske gader der omkredser Chiado, Baixa og Barrio Alta. Vi kravlede op til ”sé” den smukke kirke – tæt derved ligger ”se Petit Case” som servere en skøn tapas. Vi gik videre op til Miradouro De santa Luzia som har den mest fantastiske udsigt som tager vejret fra dig.

Alle sporvogne kører også herop, så orker man ikke den stejle gåtur kan man tage den. Vi klatrede videre til Largo das Portas Do sol hvor udsigten er endnu smukkere og hvor der er en del cafeer. På vejen tilbage gik vi forbi den enorme og meget autentiske boghandel Livraria Bertrand og købte lidt kunstbøger med hjem.

Om aften spiste vi på Cafe Buenos Aires som ligger oppe af de stejle gader og på den måde giver den smukkeste udsigt til din middag. De servere argentinske bøffer der smelter på tungen. Der ligger en del spisesteder i området og stemningen er på en sådan varm forårsdag helt særlig og nærmest magisk. Gå vi gik derefter rundt i gaderne mellem Baxia og Barrio Alto og fik lidt drinks på Largo Do Carmo pladsen hvor der denne aften var live musik. Vi sluttede af på Bodel Amor inden vi måtte hjem og hvile fødderne.

På 4. Dageb startede vi med en vild lækker morgenmad på Eric Kayser, hvor man kunne få 5 skiver forskelligt brød, en crossiant, fristpresset juice, smør, marmelade, æg med laks eller skinke og bagte tomater for 9 euro. Da maverne var fulde gik turen mod Sintra som ligger 25 kilometer udenfor Lissabon. Toget dertil afgår fra Rossio station og de afgår hver 15 min. Derfra tager man bus 433 fra stationen til de forskellige atraktioner man ønsker at se. Fx Castelo Dos Mouros som er en gammel borg der blev bygget i 800 tallet af maurerne som en bastion. Der er en fantastisk og dramatisk bugtende borgmur med tårne som giver en den meste udsigt og på klare dage kan man se hele området – vil uden tvivl anbefale dette sted. Bagefter tog vi til Palácio Nacional Da Pena som ligner lidt et eventyrslot i alverdens farver og stilarter. Indenfor er stilarten lige så forvirrende med ting fra alle lande og stilarter. Det er en smuk udsigt deroppe fra, men selve slottet er mere gennemført kitsch ned det er smukt. Vi tog ned i selve byen og spiste frokost på cafe Bistol hvor vi fik lækker pasta, ribs og sangria med frugt. Vi så bagefter Palácio Nacional De De Sintra som er et smuk palads fra 1300 tallet.

Da vi kom tilbage til Lissabon om aften var det blevet spisetid. Vi spiste på et italiensk sted; Casanostra hvor vi startede med capriccio med friske trøfler. Derefter fik jeg pasta med marsecapone og trøffel og til slut den bedste tiramisu – skøn resturantes, dejlig betjening og den bedste mad og vin til gode priser. Vi sluttede aften af med drinks på A capela som er et tidligere kapel og som servere billige og gode drinks. Bagefter tog vi på Mahjong hvor der som lamper hang friske kålhoveder i loftet og hvor der hele er lidt 80er glitter fest, men hvor drinksne er gode og velsmagende.

5. dag spiste vi morgenmad på A Padaria Portuguesa som ligger på Largo Chiadu ikke langt fra vores hotel.

Bagefter tog vi sporvogn nummer 28 til det kæmpe loppemarked Feira Da Ladra, hvor der er stande så langt øje rækker og en masse skøn keramik. Vi fik købt en masse lækker keramik i de skønneste farver til ingen penge og havde jeg haft plads, havde jeg købt meget mere.

Tæt derved ligger Panteao Nacional De santa Engracio som minder om The Pantehon i Rom og som er vanvittig smuk.

Lidt derfra ligger klostret Igreja E Mosteiro De sáo Vincente De Fora. Vi kom en dag, hvor der ikke var mange gæster og vi kunne derfor sidde for os selv ude i den smukke klostergård og nyde roen og de smukke blå/hvide farver.

Vi fortsatte derefter op til Largo Das Portas Do sol hvor vi spiste lækker tapas.

Efter nogle timer i solen, hvor vi sad og kiggede på livet omkring os, gik vi ned mod centrum igen og spiste en lækker frokost på Cafe Pit, hvor jeg fik en grønsagssuppe med pesta og torsk.

Vi brugte resten af eftermiddagen med at gå rundt i gaderne i Chiado, drak lækker kaffe ved Praco Do Comercio Chefe Cordeiro. Om aften spiste vi på Cafe No Chiado på Largo Do Picadeiro, vi spiste den skønneste kastaniesuppe og kartofelskrælchips med mayo. Til hovedret fik jeg risotto med aspages og til dessert fik vi chessecake og chokolade. Det var det lækreste mad.

6. dag var vores sidste dag I Lissabon. Vi startede med morgenmad på Nicola, hvor vi fik en toast med ost og skinke og frisk juice. Vi gik rundt og hyggede os i Chiados gader og købt lidt ting med hjem så vi kunne mindes vores skønne ferie. Vi købte noget lækkert kaffe hos Congeitana Nacionale – som også havde de bedste kager. Vi gik forbi Napoleon og købte nogle gode flasker portvin som Portugal er kendt for. Vi gik langs vandet og nød solen så meget vi kunne. Vi sluttede af med frokost på Cafe Aura som vi også startede ferien med.

Derefter gik turen mod lufthavnen og hjem til København.