mandag den 9. november 2015

weekend i Landskrona

Sidste weekend var min mand og jeg på en lille weekendtur til Sverige. Arbejdet har i den sidste periode var meget stressende og jeg trængte ærligtalt til at komme væk. jeg føler sommetider, at Købehavn kan blive for lille, for indsnævret  - for klustrofobisk i al sine genkendelighed. derfor ville jeg gerne ud af byen. hvor andre, når de er stresset, måske mest har brug for at være der hjemme og slappe af er jeg meget modsat. Jeg har brug for at komme ud, tænke på noget andet, set noget andet, få noget udbytte ud af min weekend. Derfor har vi i det sidste årstid, taget mange af disse små ture i weekenden. Nogle af gangene har vi lejet vores lejlighed ud gennem airbnb og på den måde fået lidt tilskud til rejsen - kan klar anbefales. Hvis  man begrænser sin rejse til Sverige, er der også mulighed for god rabat med familiebiletter - det er billigere at rejse til Karlskrona end det er til Silkeborg!

Vi har før besøgt Ystad, Gøtebrog, Karlskrona, Lund og Malmø - denne gang besøgte vi Landskrona. En by man sikkert ikke besøger, medmindre man drager herfra til Hven om sommeren. Det er hellere ikke forbi denne ny har så meget at byde på rent sådan en halvtrist efterårsdag. for os, var det at være alle andre steder end hjemme perfekt, og skal jeg være ærlig var det en super hyggelig lille by som skal have en klar anbefaling.

vi tog afsted med Øresundstoget mod Gøteborg tidligt lørdag morgen. Med familiebillet kostede en returbillet for to personer under 500 kr. Vi havde fået et sidste øjeblik tilbud på et værelse på Hotel Øresund som kostede omkring de 700kr. turen tager lidt over en time. stationen ligger i udkanten af byen, men der er en del busser som kører ind mod byen og du kan bruge din togbillet.

vi startede med at finde en genbrugsbutik som jeg havde hørt skulle have et godt udvalg, så vi kunne få lidt goder med hjem, både til privaten og til min instagram profil. Den lå på Marksgata udvalget var udemærket. En del skrammel men også en del gode fund. Fik lov at lave en bunke så fik en yderst fair pris. Havde vi været i bil, ville jeg have hamstret endnu mere. Det blev til lidt billeder, en del keramik, en brevpresser, to marmor statuer, en smuk gul skål som ses her på billedet.

Derefter var det tid til frokost. Jeg har lagt mærke til, at svenskerne ikke rigtig har cafeer på samme måde som vi har i Danmark, det er ofte mere kaffebar som fungerer som cafeer – så Espresso House dannede ramme om vores frokost. De laver de lækreste bagels med syltede rødløg.

Da maverne var mætte gik vi en lang tur langs havet, det var en smuk efterårsdag, solen skinnede og reflekterede så smuk i havet og strålerne varmede os og gav lidt ekstra energi.

Vi gik en tur rundt om Citadellet – Landskronas svar på Kastellet. Det har været en beskyttelses fæstning gennem mange hundrede år. Da frygtede var stilnet af, tog man det i stedet i brug som fængsel, det fungerede som fængsel op til 1970erne. Det er nogle smukke bygninger med en lille voldgrav udenom og lille grønt areal. Farverne på bygningerne var så smukke i eftermiddagssolen. Om sommeren kan man komme ind på Citadellet og få en rundvisning.

Udenom selve området er der udstykket til kolonihavehuse – vi gik en lille tur igennem dem og nød den svenske idyl og legede med ideen om, selv at købe et og holde vores kommende sommerferier herover.

Om aften spiste vi thai på Basilikum – hvilket var yderst velsmagende og delikat med gode smagsoplevelser og friske råvare.

Om morgen var der morgenmad på hotellet – en standard hotel morgenmad, men den var med i prisen og der var hvad man kunne ønske. Inden vi tog hjem ville jeg gerne besøge Landskronas Kunsthall. Deres kunstmuseum som jeg havde hørt, skulle have det mest fantastiske lys gennem lokalerne – jeg kunne desværre ingen billeder tage, men udover kunsten, var selve lokalerne som museet lå i, så utrolig smukke når solen stod ind gennem vinduet. Rundt om i haven er der opstillet ca. 17 kunstværker som
man kan nyde med en kop varm kaffe i hånden.

Landskrona er en by som jeg vil vende tilbage til, til sommer og tage færgen derfra over til Hven – den havde charme, gode loppefund, dejlig kaffe og smukke omgivelser. det ville også være ideelt, at låne en cykel i byen eller medbringe sin egen og cykle lidt udenfor byen hvor landskabet skulle være smukt.