søndag den 15. januar 2017

Berlin - Maj 2016

Berlin er min ynglings by, der er ingen over.
Min mand boede i byen i 2 år, 3 måneder og 11 dage... lige efter vi var blevet gift
Ikke det mest optimale for et nygift par, men når man vælger at gifte sig med en amerikaner, skal man igennem det nok så uoverskuelige "familiesammenførings" helvede, som endte med at tage os, lidt over to år.
I starten fløj vi frem og tilbage hver anden weekend og jeg blev der nede i mine ferier. Jeg var heldigvis studerende på det tidspunkt, så der var lidt fleksibilitet på den front. Men med tiden blev det for opslidende, vi levede ikke mandag-fredag, kun i de weekender vi var sammen, så jeg tog orlov fra studiet og flyttede stort set ned til min mand.
Fra der af, begyndte vores kærlighed til Berlin, før var det en by jeg forbandt med ambivalente følelser, men nu blev det til ren kærlighed og sådan har det været siden.

Vi har efter min mand flyttede til Danmark "for good", for 4 år siden, været i Berlin ca. 2 gange om året. Sidst vi var afsted var i maj 2016

Så dette indlæg handler om, endnu en gang i dagbogsform, hvad vi lavede, så og spiste ;.)

Vi bor som altid i Friedrichshain, for det var der Javiers lejlighed lå, på Niederbarmstrasse, så det er det område vi kender og elsker mest.

Vi startede vores ferie med en lækker morgenmad på Cabslam - California breakfast slam, som ligger i Neukóln ved kanalen. Stedet kan minde om en gammel dansk bodega som lige har fået sig en hipster makeover. Stedet har et stort og lækkert morgenmad udvalg

Vi gik bagefter en tur rundt i Neuköln, et område som er på vej op, og derfor efterhånden har en masse hyggelige cafeer, bar og butikker. Dog er området ikke så overrendt som f.eks. Prenzlauerberg og Kreuzberg.

Vi gik op til Schöneberg Rådhus, hvor der hver lørdag er et stort loppemarked hvor man kan gøre sig nogle fantastiske, tyske loppefund.
Ikke langt derfra ligger Hauptstrasse 155 hvor Davide Bowie boede da han i 70erne boede og indspillede i Berlin, der måtte vi forbi og ligge en blomst.
Derfra gik turen til Spandauer Vorstadt  - et område jeg elsker. Her besøgte vi den gamle jødiske pigeskole på Auguststrasse, som nu er et kunstmuseum
Nu var klokken tæt ved spisetid, vi valgte at spise på det gamle dansehus "Clárchers Ballhus" som er et fantastisk sted. Om sommeren kan man sidde ude i gårdhaven og nyde sin mad eller en fadøl

When in Rome
Et sted vi elsker at komme er bagved Bodemuseet ved Strandbar Mitte, hvor der om sommeren er dans ved kanalen. Det er så hyggeligt, og fyldt med god stemning, så vi købte nogle drinks og nød showet :-)

Om søndagen startede vi med morgenmad ved Boxhagener platz, så vi var tæt ved søndags loppemarked som vi altid kom på om søndagen
Vi spiste en lækker morgenmad på "Cozys" som laver æg/avokado madder og velsmagende kaffe. Der er en lidt rustik indretning som jeg godt kan lide, personalet og ejerne er flinke og udsigten er hyggelig

Dernæst stod den på loppejagt
Da marked var købt tyndt, tog vi sporvognen til hyggelige Prenzlauerberg og spiste frokost på "Muse" som ligger på Immanulkrichstrasse

Vi tilbragte de næste timer i området, gik som altid ned ad Oderbergstrasse, kiggede de lækre butikker, især de gode vintage butikker
Et sted vi ofte kommer på når vi er i denne del af byen er "Anna Blume" som er så hyggelig, en hjørnecafe som ligger under træerne, hvor man kan få de lækreste kager, brunch eller sandwich og kigge på mennesker

Vi delte dog
Eftersom vi har været så meget i Berlin, har vi nærmest set alt, derfor har vi mulighed for, blot at gå ture, tage os tid, kigge på mennesker osv. Vi skal ikke skynde os at se en masse, derfor ender dette indlæg nok også med at være fyldt mest med madbilleder
Fx til aften spise vi igen Wienersnitsel, de laver nogle gode på Speisehaus

Sidste dag - mandag, startede på et af mine ynglings steder, Silo. Jeg er kommet her meget, både da Javier boede her nede og et sted vi altid kommer forbi når vi er på ferie. De laver fantastisk kaffe, kage og morgenmad
Dog er der ofte kamp om pladserne - men ventetiden er det værd
Pandekage med bacon

toast med pocherede æg, bacon

Da det var ferie, var der loppemarked ved Ostbahnhof, et sted som ofte har nogle rigtig gode fund, særligt lamper til gode penge.
Derefter tog vi ind til Mitte og var nogle timer på det historiske museum, som havde en "anti stikker" udstilling

Det var alt vi nåede i denne smukke by, vi fik spist god mad, drukket billige drinks og gået en masse hånd i hånd i solen, hvad mere kan man ønske sig
Der ligger et længere og mere uddybende indlæg herinde fra oktober 2015 som. hvis man mangler inspiration til byen, kan læse igennem...