søndag den 15. januar 2017

Oslo

Det var ikke meningen, at vi skulle have helt så mange dage i Oslo som vi endte med at havde, men da min mand desværre blev syg på turen, blev nogle af de steder vi skulle hen, aflyst og vi forblev i Oslo alle dage. Det er en skøn by, ikke så stor, meget overskuelig og derfor et ideelt sted at besøge i en weekend.

Vi ville gerne bo så centralt som muligt, så vi kunne gå til de fleste ting. Vi fandt derfor et hotel tæt på Youngstorget. På den måde er man meget centralt, og tæt på hovedbanegården når man igen skal mod lufthavnen.
Youngstorget er hjemstedet for den norske arbejderbevægelse, og hvor 1. maj optoget har sin begyndelse.

Den første dag gik vi gennem byen, forbi Oslos domkirke hvor det norske kronprinspar i tidernes morgen blev viet. Kirken har den smukkeste altertavle og prædikestol dateret tilbage til 1600 tallet. Bagved kirken ligger de gamle slagterboder hvor man f.eks. kan spise frokost

Vi nåede derefter til  "Akerhus fæstningen" som er denne fantastisk borg fra middelalderen der ligger ud til fjorden, og hvor du derfor kan få en fantastisk udsigt. Byggeriet af fæstningen begyndte helt tilbage i 1200 tallet og blev brugt af militæret helt frem til 1800 tallet. Christian den 4. byggede i 1600 tallet et smuk renæssance slot ved fæstningen. Det er et smuk område at gå en tur ved.
På området finder man også Norges hjemmefronts museum , som har fokus på Norge under 2. Verdenskrig og de 42 modstands folk som under krigen blev henrettet på fæstningen.

Der ligger også en cafe, hvor man her på en sommerdag som denne, kan sidde i nogle liggestole og nyde et glas koldt hvidvin eller en frokost. Dog er priserne i den høje ende

Vi gik derefter langs kajen hen til havnen hvor der er nogle forskellige resturanter/ cafeer som ligger så ideelt ud til vandet. Her fandt vi en plads i solen og nød lidt vin

Fra havnen er man tæt på både Rådhuset og dermed Rådhuspladsen. Der er noget majestætisk, og en smule sovjetisk i dets arkitektur hvis jeg skal være ærlig. Dog bære det på en fornem historie, eftersom der er her at  fredpris hvert år uddeles. Hvis man syntes dette er interessant, finder man Nobels Fredscenter nogle få meter der fra, hvor man kan læse om de tidligere modtager af den fornemme pris, det noget af et selskab de mennesker er i.

Her efter gik turen gennem centrum og op til kongeslottet og slotsparken. Det er muligt at komme ind og få en rundvisning på selve slottet, men vejret var så smukt og parken så smuk, at vi blot valgte, gå lidt rundt om søen og finde lidt skygge mellem træerne. Mange bruger parken til at nyde en smuk sommerdag med en bog, tage på skovtur eller lege med børnene.

Ikke langt herfra ligger Ibsenmuseet som jeg havde på min liste over ting jeg rigtig gerne ville. Museet har til huse hvor Ibens selv boede i tidsrummet 1895 til sin død i 1906. Jeg føler museet er med til, at give en et indtryk af livet som har været levet i huset, man føler man går i Ibens´fodspor og får et indblik i hans liv og litteratur. Er man ikke Ibens fan, er dette måske ikke noget man skal vælge at bruge sin tid på :-)

Overfor museet ligger Oslos universitet, som blev bygget i begyndelsen af 1800 tallet af Frederik den 6. Inde i aulaen finder man et stort vægmaleri af Edvard Munch. Bagved universitet er en fin lille park, som ikke var så overrendt på denne dag, eftersom det var sommerferie, men som de studerende ellers ofte bruger mellem timerne.

Resten af dagen gik med at tulle rundt på Oslos svar på Strøget, shoppede, drak kold hvidvin og spiste om aften på "Illegal Burger"  - som kan anbefales

Næste dag var det meningen at vi skulle skynde os på en lille tur med bådene på fjorden, spise noget frokost og så videre til en lille by, 3 timer med toget fra Oslo - men sådan endte det ikke helt. Men det vender jeg tilbage til.

Dagen startede dog ganske som planlagt, vi skulle ud og sejle på fjorden, dog valgte en kæmpe havmåge et få diarre udover min hvide kjole 30 min., inden, så jeg var praktisk talt i panik der midt på kajen, men med lidt vand og et tørklæde der derefter måtte lade livet, overlevede både jeg og kjolen. Desværre var det en lidt overskyet dag, havde solen været fremme, havde det sikkert været en del mere idyllisk, men der er smuk ude på fjorden og man sejler forbi de mange små øer med de søde, smukke, farvestråelende træhuse, som ofte er brugt som sommerhuse.

Vi kunne lige nå en frokost inden vi skulle vende snuden tilbage til hotellet og banegården, vi valgte at spise på havnen, hvor jeg i takt med omgivelserne valgte pil selv rejer, med hjemmerørt mayo og friskbagt brød, det var så lækkert og frisk, solen var kommet frem og man kunne dufte havet.
Dog begyndte min stakkels mand at få det dårligt. Det var allerede begyndt på båden, men jeg slog det hen som søsyge, men desværre forholdt det sig ikke helt sådan. For at gøre en lang historie kort, blev han ret så bræk syg. Vi kunne ikke rejse med tog i over 3 timer sådan som han havde det, men havde jo intet hotelværelse at vende tilbage til. Vi forsøge at booke et nyt, men eftersom Mr. Bruce Springsteen var i byen, var det skrabet med hotelværelser. Det lykkes os dog, at booke et enkeltmands værelse på same hotel vi havde boet, så jeg fik lagt den syge mand i seng, og det han endelig faldt i søvn, gik jeg lidt ud på egen hånd så han kunne få sovet.

Jeg valgte at tage ud til Vigelands skulpturpark. Det er en af Oslos, ja nok Norges største turistattraktioner, over en million gæster lægger deres vej forbi her om året. Den er udarbejdet af Gustav Vigeland. Det er en smuk park, som er omgivet af 200 skulpturer, som er placeret rundt omkring i parken. det er et fantastisk smukt sted, dog meget overrendt af turister, jeg fik af vide, at man skulle komme tidligt om morgen, hvis man ønskede at være mere "alene".

Næste dag så min mand en smule bedre ud, han trængte i hvert fald til frisk luft sagde han. Vi tog derfor rutebåden ud til de to museer vi havde glædet os til at se.
Vi startede med det norske folkemuseum, Oslos svar på "Den gamle by". Der er 155 huse/bygninger på det udendørs museum, nogle der er dateret helt tilbage til 1200 tallet. Der foregik en masse aktiviteter, f.eks, folkedans og små skuespil rundt omkring på området.

Derefter gik turen til Vinkingskibshuset. Et museum som er i besiddelse af ikke mindre end 3 af verdens bedst bevaret vinkingskibe. Disse smukke træskibe  er bygget tilbage i 800 tallet  og lagt i gravhøje for at hjælpe de døde til dødsriget. Osebergskibet er det bedst bevaret er de tre, og som det eneste har et dragehoved for ende af skibet. Det er et fantastisk syn. Ejerne af skibene, som skulle hjælpes til dødsriget var to kvinder, hvad de ellers fik med på rejsen, kan også ses udstillet på museet. Det siger også lidt om synet og magforholdet omkring disse kvinder på denne tid. Det er absolut et must.

Vores sidste dag i Oslo startede godt - vi fandt et skønt sted og spise noget lækkert morgenmad på "Cafe Laundromat", vildt hyggeligt sted, men et ret så lækkert udvalg

Dernæst gik turen til Den botaniske have og Munch- museet.
Den botaniske have, er som mange af den slags, en grøn oase midt i et boligkvarter. Her kan man nyde den norske fjeldhave med smukke planter, vandfald, stier og skønne dufthaver.

Munch- museet var desværre en smule skuffende. Jeg var godt klar over, at en stor del af hans værker, var at finde på nationalmuseet, som vi ikke kunne nå, men havde håbet det ypperste ville være at finde på hans "eget" museum. Men på denne måde, fik man måske også de mindre kendte værker at se, hvilket altid er en fornøjelse, men er man Munch fan, så smut forbi nationalmuseet i stedet for.

Efter lidt kaffe afslapning ved museet tog vi til Operaen som åbnede i 2008 og som siges, at være Oslos nye varetegn. En arkitektonisk perle, som er så smuk og som er så indtænkt i resten af Oslos omgivelser, særligt naturen, det ligner nærmest et isbjerg. Man kan gå op ad bygningens marmortag, op til toppe, hvor der er en fantastisk udsigt. Her tilbragte vi nogle timer, sad blot i solen og nød farverne, vandet, udsigten

Derefter tog vi ud til Grünerløkka området, som er en lille urban landsby, med farvestrålende huse, hyggeligere cafeer, bar, parker. Her gik vi rundt ved "BLÅ" en cafe/bar som ligger i en nedlagt tekstilfabrik ved Akerselva. Et sted hvor man en sommerdag kan spise noget frokost og hvor man om aften, kan komme og lytte til live musik. Vi kom en dag, hvor der i området var loppemarked/håndværkermarked.

Resten af dagen slentrede vi mest blot rundt i dette og vores eget område, spise tacos til aftensmad og var på lokalt øl bryggeri inden turen atter gik tilbage til Danmark

Selvom vores tur til Oslos, endte med at blive en smule anderledes end først planlagt, havde vi en fantastisk tur. Vejret var med os. Vi fik set en stor del af denne smukke by, som pga. sin overskuelige størrelse, er et ideelt sted at tage på weekend. Vi tænker på, at tage en tur her op næste vinter med Oslobåden, så man på den måde kan få sejlturen ind gennem fjorden, det må være ret magisk, og at se bjergene omkring byen dækket af sne.
Der var nogle museer, som havde jeg haft mere tid, jeg gerne ville have besøgt, dem når vi næste gang