onsdag den 12. juli 2017

Paris

Da Javier og jeg havde været kærester i ca. 8 måneder tog vi en uge til Paris, rent kliche, kærste tur til Paris. Jeg husker svagt hvad vi så og oplevede, men mest at vi gik lange ture, hånd i hånd og var stadig meget ny forelsket. Det var Javiers første besøg i Paris og mit andet
Vi har nu været sammen i snart 8 år - og været på mange rejser siden da, men i Maj 2016 tænkte vi, at det var på tide at vende snuden mod Paris endnu en gang, der var nogle mandelcroissant som lå og ventede på mig.
Jeg er skør med "Amalie fra Montmartre" derfor skulle vi naturligvis bo på netop Montmartre.

Vi ankom sent om aften, og havde bestilt afhentning ved Lufthavnen, vi orkede ikke diverse skift med metroen klokken 24.00 om natten, og en afhentning til og fra lufthavnen dagen vi skulle hjem, kostede 400 kr. Det syntes vi var penge der var godt givet ud.

Næste morgen, sprang min mand ud af sengen, han er altid irreterende frisk og energisk når vi er på ferie og er klar til at gå ud af døren klokken 8.00 om morgen, jeg er lidt mere langsom, men vi har med årene fundet et kompromis, men klokken 9.00 var vi klar til at mødes Paris, med turens første croissant og kaffe i hånden. Derefter gik turen til et af byens varetegn - Notre Dame.

Vi lagde lige vejen forbi den famøse boghandel "Shakespear & Company" som foruden den charmerende boghandel, nu har åbnet en cafe i nabolokalet, hvor man kan købe ret så lækre bagles med avokado, friskpresset juice og yderst velsmagende kaffe. Mange var nervøse for, om dette ville gøre bonhandlen med dens historie for turistpræget og mainstream, men cafeen er meget i boghandlens ånd og er på ingen måde et "sell out". Hvis man  "before sunrise trilogien" med Ethan Hawke og Julie Delpy, vil man i den 2. film se denne boghandel optræde og er man storfan af Hemingway som jeg personligt er, vil man også i hans biografiske tekster støde på denne forretning, da det var her han købte - eller nærmere, lånte sin litteratur. Der er ofte meget trængt indenfor, og mange kommer primært for historien, men deres udvalg af bøger - også på engelsk, er ret godt, man kan finde udgivelser, der ikke kan findes her hjemme, så er du nostalgi eller bognørd, så slå et smut forbi her.

På vej til Nortre Dame gik vi forbi St- Séverin, en smuk kirke, som udefra ikke ser ud af så meget, blot endnu en smuk katolsk kirke i Paris, men indvendig er den en af byens smukkeste og man mødes med det samme af smuk, i det man træder indenfor. Kirken er især også værd at bese for de meget smukke glasmosaikvinduer.

Bagved Norte Dame ligger "Memorial De la Deportation" et mindesmærke til ære for de 200.000 franske kvinder, mænd, børn og heraf, mange jøder, som mistede deres liv under 2. verdenskrig i de tyske kz - lejre. Der er en smal nedgang til en lille plads, hvor murene, giver et begrænset kig til Seinen , hvilket har en ret stærk symbolsk virkning. Derfra kan man bevæge sig frem mod rummet med den ukendte deporteredes grav. Derinde er navnene på de fanger som mistede deres liv, skrevet på vægegene og med overskriften "tilgiv  -Glem ikke". Et sted som er værd at besøge, både for den stærke symbolik der ligger bag det meget enkle, men respektfulde mindested, men også for at anerkende historien.

Vi gik dernæst over broen, fordi Marché aux fleurs et aux oiseaux - dette charmerende, udendørs blomster marked, som dufter så skønt, forbi Palais de justice og nåede til vores næste punkt;
Sainte - Chapelle

Denne kirke må alle, før eller siden, hvis de besøger Paris forbi. Den er uden tvivl, byens smukkeste kirke. Kirken var før i tiden, de franske kongers private kirke fra 1200 tallet. Udover kirkens virke, som kongekirke, skulle den også huse de relikvier, som kong Louis den 9. havde købt fra kongen af
Konstantinopal. Det var bla. den tornekrone som Jesus efter sigende skulle have båret under hans korsfæstelse - relikvier, som skulle have kostet mere end selve kirken.
Når man kommer ind i kirken, efter at have været sikkerheds tjekket, starter man i det nedre kapel, som blev benyttet af hoffet, ad en meget smal trappe, kommer man op i konge kapellet, som er så overdårdigt med dets store og farvestråelende glasmosaikler som næsten alene, gør det ud for rummets vægge - et fantastisk syn.

Vi gik derefter lang Seinen, i det smukke forårsvejr til Place Dauphine. Denne lille lukket plads, med smukke by huse på begge sider som omkranser det lille areal i midten, hvor man kan finde skygge under træerne på de bænke som er placeret rundt omkring. Rundt langt husene er der cafeer og resturanter. Det er en lille, afslappet oase, hvor der er en smule ro, fra en ellers meget hektisk by.

'
Vi gik herfra over Pont Neuf, som er byens ældste, eksisterende bro fra 1600 tallet, som hvorfra man får en smuk udsigt ind over Seinen og ned mod Nortre Dame. Vi gik mod Place & Boulevard St - Michel  med den smukke fontæne, hen til Quai de Montebello, som eftersigende ikke kan blive mere parisisk. Hvis man går mod øst, kommer man forbi de gamle parisiske by huse med deres grønne kasser  på kanten af kajen, hvor man kan købe bøger, smykker og souvenirers, men hvor hele ens forestilling om Paris, romantikken, dagdrømmeriet og klicheerne går op i en højere enhed, for det er egentlig så smuk i alt i enkelthed.

Det var meingen, at vi ville besøge "Musée de cluny, et museum for middelalder kunst, som har en af verdens bedste samlinger af kunst fra denne periode, men vejret var så smukt, at vi flot nøjes med deres smukke gård   og resterne af de romerske bade dateret tilbage til 200 tallet.
tæt herved ligger også det berømte Sorbonne  - vi var indenfor og se universitetet, første gang vi var i Paris. Der hersker en helt speciel stemning, det emmer rent ud sagt, af historie. Men denne dag, gik vi blot forbi og beundrede bygningens smukke arkitektur.

Vi besøgte derudover, både St -Étienne - du - mont kirken, denne lille, måske lidt overset kirke bad Panthéon, hvor bla. Pacal er begravet  - selvom vi har besøgt Panthéon før, kunne vi ikke få os selv til, blot at gå forbi. Denne smukke kirke som er bygge til ære for byens skytshelgen Ste - Geneviéve. i 1700 tallet besluttede den franske nationalforsamling, at kirken nu skulle bruges som mausoleum for landet største helte, hvilket er årsagen til, at man i kirkens krypt, finder navne som Victor Hugo, Voltaire samt Rousseaus.

Om aften var vi i Montmartre området hvor vi boede. Vi sad og drak vi ved Sacre Coeur, spiste aftensmad på Rue Paul på Albert som havde gode tærter - dagen endte med at vi havde gået 23 kilometer

Dag 2:

Vi startede med at tage metroen til Cháteler hvor vi købte kaffe og morgenmad og satte os i den lille park ved Tour St - Jaqoues, hvor man kan finde skygge under de store tærer hvor der står bænke, hvor man kan sidde og læse og nyde sin kaffe.

Vi fandt også gaden med byen smukkeste hus

Derfra gik vi over Pont Alexandre broen og til Place de la Concorde. Pladsen blev anlagt i midten af 1700 tallet, og under revolutionen blev her opstillet en guillotine hvor ellers statuen af Louis den 15. havde stået, det var her hans søn, Louis den 16. blev halshugget. i dag betyder pladsens navn " Enighed plads" . Den er formet som en ottekant med smukke palæer på den ene side.

Derfra gik vi til Jardin Des Tuileries, en smuk park som ligger mellem pladsen og Louvre, vor man igen finder en masse bænke, hvorfra man enten kan nyde solen eller kaffen i skyggen. den er en af byens ældste parker. ikke lang derfra ligger Le Royal Turenne hvor vi spiste frokost. hvorefter vi gik rundt i de hyggelige gader.

Vi har været på Louvre før, så vi valgt blot at gå forbi på vores vej til Effietårnet, som vi naturligvis også har besøgt før, men det er som om en tur til Paris ikke er fuldendt før man lige har stået under denne vanvittige konstruktion.

resten af eftermiddagen gik med Place Des Vosges, Hotel de Sully, Momorial De La Shoah og til aften spiste vi på Rue St - Louis - en- L´lle, hvor vi fik fantastisk løgsuppe, beuf bourgion og chokoladekage med is.

Dag 3:

Vi startede med at gå langs Rue De Buci, til vi nåede floden og ellers gik langs Boulevrad St  -Germain til vi nåede til Les Deux Magots, hvor vi spiste frokost,  - fik lov at sidde ved Hemingways stambord, så bliver det ikke meget bedre for mig. overfor her ligger St Germain kirken som er smuk og et besøg værd. vi gik ellers blot lidt rundt i området.

Om eftermiddagen  besøgte vi  også St- Louis - Des invalides kirken, Musee De LÁrmee og Napoleons mausoleum.

Om aften tog vi til Pigal og spiste på Le Relais og var en forbi Moulin Rouge da mørket var ved at falde på, fik nogle drinks på Alibi som er en cool ølbar og drinks på Le Saint Jean

Dag 4:

I dag var vores sidste dg i byernes by.

Vi startede med at tage til Montparnasse og spiste morgenmad fra Boulangerie La Pariserne inden vi besøgte kirkegården Cimetiere Du Montparnasse.

Derefter gik vi langs Boulevard Du Montparnasse forbi La Coupole, Le Dôme og satte os på La Closerie Des Lilias, som var en af Hemingways stamsteder da han boede i området.

Vi tilbragte derefter nogle timer i Jadin Du Luxembourg - hvor vi spiste frokost på Cafe Luxenbourg.

Resten af dagen gik med at tuller rundt i St - German Des Pres området og latinerkvarteret inden tiden var inde til at komme tilbage til hotellet i tide til vores bil kom og hentede os og kørte os til lufthaven og vi sagde farvel til Paris for denne gang - men med vished om, at vi vender tilbage en anden gang.